GOEDBBLOED - 7 t/m 9 NOVEMBER 2013  • Auteur: Peer Wittenbols  • Regie: Maurice Wiedenhof  • Drangstudio DEN HAAG
‘Het heeft wel iets. Net alsof we op een schoolreisje gaan’
‘als niemand iets zegt, wil ik wel wat zeggen’
‘Ik kots erop dat iedereen jou heilig verklaart’
‘ik moet natuurlijk plassen, dat zal het zijn’
‘zolang er pijn is, is er hoop’

Goedbloed is een reclamebureau, opgericht door de twee vriendinnen Christel en Jasmijn.
Op een zaterdagochtend worden alle medewerkers opgeroepen voor een ingelaste vergadering. Deze bijeenkomst wordt een bittere strijd tussen de vriendinnen en er komen verborgen spanningen en relaties tussen de collega´s aan het licht. Christel kan het werktempo van Jasmijn niet meer aan, en de veranderingen in haar liefdesleven doen haar anders denken over de zin van het werk.
Jasmijn blijkt de laatste tijd pragmatischer en flexibeler in haar principiële opvattingen: idealisme is prachtig, maar je moet het je wel kunnen veroorloven.
De medewerkers raken ongewild betrokken bij deze strijd. De met mond beleden termen als ‘respect, inspiratie en transparantie´ worden gewogen en zo stevent men af op het idealistische faillissement van Goedbloed.

In de teksten van Peer Wittenbols schuren humor en ellende dicht tegen elkaar aan. Zo ook in Goedbloed. Hij laat niet zozeer gefrustreerde personages zien, maar wel het onophoudelijke gezwoeg van de mens, die wanhopig grip probeert te houden op het leven. Goedbloed betreedt in deze tragikomedie het terrein van angsten, overlevingsstrategieën en het recht van de sterkste.
Net zoals in mijn vorige stuk Checkpoint 2.0 voor THEATERGROEP WATS, was de vraag of we zullen overleven. Misschien vinden we een antwoord in Goedbloed: zolang er pijn is, is er hoop.

Maurice Wiedenhof
Regisseur